Zgodnie z unijnym rozporządzeniem (WE) 261/2004 opóźniony lot do miejsca docelowego jest powodem do wypłaty ryczałtowego odszkodowania. Jego wysokość zależy od długości lotu:
- dla tras do 1500 km to 250 euro
- dla tras unijnych powyżej 1500 km oraz pozaunijnych od 1500 do 3500 km – 400 euro
- dla dłuższych rejsów – 600 euro
Próg opóźnienia uprawniający do odszkodowania to 3h od zaplanowanego czasu przylotu.
Warto wiedzieć, że niespodziewana awaria techniczna skutkująca opóźnieniem lotu nie zwalnia przewoźnika z obowiązku wypłaty ryczałtowych odszkodowań.
Natomiast „nadzwyczajne sytuacje” takie jak zamknięcie przestrzeni powietrznej, zagrożenie bezpieczeństwa, strajk, wybuch wulkanu) wyłączają możliwość uzyskania odszkodowania. Aktualne pozostaje jednak prawo do opieki i zmiany planu podróży czyli zwrot kosztów biletu lub alternatywny lot.
W wypadku opóźnienia lotu (powyżej 3h) mamy prawo do:
- bezpłatnego posiłku – czasami zapewnia go linia lotnicza, w przypadku samodzielnej organizacji posiłku należy zachować paragon za jego zakup, który będzie podstawą dochodzenia zwrotu powstałych kosztów
- bezpłatnego wykonania dwóch telefonu / wysłania dwóch maili czy faksu;
- w wypadku opóźnienia obejmującego całą noc lub kilka nocy przysługuje nam bezpłatny nocleg oraz transport do hotelu i na lotnisko;
- w wypadku opóźnienia dłuższego niż 5 godzin prawo do odzyskania kosztów biletu.